Wednesday, October 7, 2009

Penghantaran bersiri data bergerak dan tidak bergerak

Data SegeRak...
Penghantaran berterusan tanpa bit start dan stop.Saiz blok data boleh mengandungi banyak bit.Utk mengelakkan perbezaan timing (timing drift) antara penghantar dan penerima, perlu penyegerakkan jam (clock synchronization)Contoh penyegerakkan adalah salah satu (penerima / pemancar) menghantar maklumat jam melalui talian khas yang berasingan dari talian maklumatCth maklumat jam ialah denyutan pendek pada setiap masa bit.Masalahnya ia berguna utk jarak dekat.Jarak jauh à talian alami hingar, maklumat jam boleh jadi tidak tepat.seterusnya,masukkan maklumat jam pada data yang dihantarà boleh dilakukan pada kod Manchester, dan sebagainya.

Masukan maklumat jam pada frekuensi gelombang.contohnya pada fasa gelombang pembawaFrame penghantaran segerakPenghantaran segerak memerlukan tahap kesegerakkan yang berbeza supaya penerima mengetahui tentang mula dan berakhirnya suatu blok data Blok data dimulakan dgn turutan bit preamble, diakhiri dgn turutan bit postambleMaklumat kawalan à digunakan dalam kawalan aliran data Frameialah data + preamble + postamble + maklumat kawalanFrame mula dgn preamble dipanggil flag (8 bit)Flag sama digunakan pada postamblePenerima mencari kehadiran flag utk menandakan permulaan frame, diikuti dgn maklumat kawalan, blok data (saiz tidak tetap), maklumat kawalan dan akhirnya flag diulangiPenghantaran segerak lebih efisyen utk data besar Tak segerak perlu 20% atau lebih overheadMaklumat kawalan + preamble + postamble biasanya <>DaTa x seGErak....
Elak masalah timing dgn tidak menghantar arus bit berterusan tanpa henti· Data dihantar sebanyak 1 character setiap masa. 1 character = 5-8 bit· Pemasaan atau kesegerakkan (synchronization) perlu dikelakan dalam 1 charactertersebut sahaja· Penerima boleh mensegerak (synchronize) pada permulaan setiap character.· Tiada character dipancarkan à talian antara penghantar dan penerima berada dalamkeadaan idle.· Permulaan character ditandakan dengan bit mula (start bit) binari 0, diikuti dengan 5-8bit yang mewakili data character.· Bit character dihantar dgn LSB sebagai data pertama· Bit pariti akan mengekori MSB terakhir. Bit pariti terdiri daripada pariti ganjil atau paritigenap à kegunaannya utk mengesan ralat·

Elemen terakhir à stop (binari 1)· Tempoh minimum `stop` ditetapkan sebagai 1, 1.5 atau 2 kali ganda tempoh 1 bit biasa· Stop = idle à penghantar terus menghantar bit stop selagi tiada data baru utk dihantar· Keperluan timing bagi sistem tak segerak adalah mudah·
Proses penyegerakan dalam penghantaran tak segerak terbahagi kepada tiga kaedah:* Penyegerakan bit iaitu dicapai dengan menggunakan 1 klok penerima berfrekuensi 16/32/64 X frekuensi data yang terdapat di penghantar.* Penyegerakan aksara iaitu yang dicapai dengan menggunakan bit kawalan mula dan akhir untuk setiap aksara.* Penyegerakan frame / rangka iaitu dicapai dengan menggunakan aksara kawalan STX untuk tanda permulaan frame dan ETX untuk tanda tamat frame.

No comments:

Post a Comment